Mantra Meditatie Techniek

De Mantra Meditatie Techniek wordt tweemaal per dag vijftien tot twintig minuten beoefend, in een gemakkelijke zithouding. De MMT bestaat voornamelijk uit het in gedachte herhalen van een geselecteerde woordklank, mantra genoemd, en het toelaten dat de herhaling stiller en stiller wordt, tot de mantra verdwijnt en men alleen nog bewust is, zonder gedachten. Dit is de inwaartse gang van de meditatie en het doel ervan wordt transcendent of zuiver bewustzijn genoemd, in het Sanskriet: toerieja ("de vierde bewustzijnstoestand") of samadhi. Samen met de geest is ook het lichaam tot rust gekomen en begint "stress" op te ruimen, wat lichamelijke en daardoor ook weer geestelijke activiteit betekent: de uitwaartse gang van de meditatie. Als de zuivering afgelopen is begint weer de inwaartse gang, enzovoorts. Na de meditatie is het belangrijk te stabiliseren door middel van vertrouwde activiteit.
De Mantra

De mantra's zijn zonder betekenis, speciaal uitgezocht vanwege hun gunstige invloed op het zenuwstelsel van de persoon die mediteert. Dit in tegenstelling tot gebruik van soortgelijke mantra's in andere stromingen, waar de betekenis van de mantra wel een belangrijke rol speelt in de meditatie-oefeningen. Tijdens een initiatie waarbij een leerling samen is met een leraar wordt de mantra aan de leerling meegedeeld. Beoefenaars van MMT wordt aangeraden om hun mantra voor zich te houden en niet uit te spreken, omdat zijn doel is om de geest naar binnen te leiden, naar meer verfijnde lagen van bewustzijn. Daarin onderscheidt MMT zich niet van andere hindoeïstische en boeddhistische organisaties waar mantra's gebruikt worden in de meditatie.

Mantra Meditatie geeft rust, stilte en tegelijk weer energie. Het is even stil staan. Veel onderzoeken hebben aangetoond dat deze techniek onom-stotelijk werkt, de hartslag daalt, de ademhaling wordt rustiger, de hersengolven worden rustiger, men wordt helderder, krijgt meer energie, slaapt beter etc. Je kunt het overal gebruiken, in de trein, even op de wc, maar het liefst 2 keer per dag op een vast tijdstip. Bijvoorbeeld elke ochtend voor het ontbijt en 's avonds voor het eten.

Kosten
Voor het leren van deze techniek zijn 2 tot 3 sessies nodig. Dat is inclusief het intake-gesprek.